Blog

Mivel segíthetjük gyermekünk helyes ceruzafogásának kialakulását?

2016.09.12 14:15

Ma a gyerekek előbb tanulnak meg gépelni a számítógép billentyűzetén, mint rajzolni és írni. Ez viszont problémákat jelenthet az iskolába indulók számára. Az iskolában már elvárják, hogy a gyermekünk tökéletes ceruzafogási technikával rendelkezzen. Ha ezt nem tudja sajnos le fog maradni az írástanulásban. Ebben az írásban összeszedtem, hogyan tudjuk segíteni csimotáinkat, hogy ez ne történhessen meg és sikeres legyen az iskolakezdés.

Ma a gyerekek előbb tanulnak meg gépelni a számítógép billentyűzetén, mint rajzolni és írni. Ez viszont problémákat jelenthet az iskolába indulók számára. Az iskolában már elvárják, hogy a gyermekünk tökéletes ceruzafogási technikával rendelkezzen. Ha ezt nem tudja, sajnos le fog maradni az írástanulásban. Ebben az írásban összeszedtem, hogyan tudjuk segíteni csimotáinkat, hogy ez ne történhessen meg, és sikeres legyen az iskolakezdés.

A ceruzafogás fejlődési folyamata

A helyes ceruzafogás egy hosszú gyakorlási folyamat eredménye. A folyamat kb. másfél - két éves korban kezdődik a firkálgatással. Amint megjelenik a kicsikben az érdeklődés a rajzolás iránt, hagyjuk őket kedvükre firkálni, persze lehetőleg a papírra (tapasztalataim szerint imádnak a falra, bútorra, szőnyegre és üvegre is firkálni). A rajzolással ismerkedéshez kiváló eszköz lehet a tégla alakú méhviaszkréta, a ceruza alakját idéző méhviaszkréta és a háromszög alakú vastag ceruza. Ebben az életkorban jellemzően marokra fogják a ceruzát, és csak a firkálás öröme motiválja őket.

Kétéves kortól már próbálják tudatosan vezetni a ceruzát, zsírkrétát, ecsetet a papíron. Közelebb fogják a ceruzát a hegyéhez, elsősorban a hüvelykujjukat és a mutatóujjukat használják a ceruzafogásnál. Elkezdenek felismerhető dolgokat rajzolni. Ekkor már igazíthatjuk gyermekünk kezecskéjét a ceruzán. A helyes ceruzafogás alakítására ebben a korban a legideálisabb eszköz a vastag háromszögletű ceruza, de továbbra is támogassuk lelkesen mindenféle rajzolásra, festésre, ábrázolásra törekvésüket.

Az igazítások, segítések hatására 5-7 éves korra kialakul a helyes ceruzafogás. A kis kezecskék finommozgásai és a ceruzafogás olyan készségszintet ér el, ami az írástanuláshoz szükséges. Az írástanuláshoz hozzájárul még a szem-kéz koordináció megfelelő szintje, a kéztő csontosodása, a laza ceruzafogás, és a kézizomzat erősödése. Ebben a korban az íráshoz, rajzoláshoz legalkalmasabb eszköz a háromszög alakú vékony ceruza. Ha már látjuk, hogy nem sikerül ennek a korszaknak a végére kialakítani a helyes ceruzafogást, a ceruzafogó nagy segítséget jelenthet. Ez az aprócska eszköz rávezeti (csúnyán kifejezve rákényszeríti) gyermekünket a helyes ceruzafogásra íráskor.

Mit tehetünk, ha gyerkőcünk nem akar, vagy nem szeret rajzolni?

Cselezzük ki! Játsszunk vele olyanokat, amik fejlesztik a kéz finommozgásának fejlődését.

Ezekkel a játékos tevékenységekkel segíthetjük a helyes ceruzafogás kialakulását:

♥ Homokozzunk! Minden gyerek szeret homokozni. Süssünk homoksütiket, építsünk várat, ássunk gödröt, Rajzolhatunk is a homokba bottal vagy kézzel.

♥ Gyurmázzunk! Színes és vicces dolgokat készíthetünk. Nagyon jó móka lehet! Sodorjunk kígyót, gömbölyítsünk golyót, később jöhet az állatok és az emberek, gyümölcsök, növények megformálása. Kiváló edzés a kicsi ujjacskáknak! Ehhez kiváló eszköz lehet a méhviasz gyurma, nem morzsálódik, nem mérgező, használat után kikeményedik, és a színek is szétválaszthatók.

 ♥ Készítsünk mozaikképeket! Rajzoljunk egy egyszerű formát (pl: fa, virág, autó, házikó). Színes lapokat tépjünk apró fecnikre. A legjobb, ha a gyerkőccel együtt tépkedünk! Ezt imádják! Az apró fecniket ragaszuk a megrajzolt figuránkra! Például egy fa esetében a törzse barna papírdarabkákból készüljön, a koronája zöldből.

♥  Válogassunk (mint tyúk a kendermagban)! Két-három különböző színű, formájú apró dolgokat keverjünk össze (pl. kavics, pötyi, bab, lencse, borsó, gyöngy), és válogassuk szét szín, forma szerint. Ehhez a mókához a gyerekeink ösztönösen a csipeszfogást alkalmazzák. A finommotorikájuk mellett a szín- és formafelismerő képességüket is fejlesztjük.

♥ Akárhogyan is, csak rajzoljunk vagy fessünk! Fessünk ujjal, ecsettel! Rajzoljunk filccel, ceruzával! Tudom, nem minden gyereket lehet erre a tevékenységre rávenni, de remélem tudtam megfelelő alternatívákat felajánlani.